Welke vragen stellen ouders op een rondleiding? Gastvrouw Mary vertelt

21 december 2021

Zelf werd ze dit jaar oma. Bij GO! verwelkomt ze als gastvrouw wekelijks ouders bij een rondleiding. ‘Iedere ouder en kind is net weer anders. Dat maakt het bijzonder.’ Mary Maasland, 59 jaar, over hoe zo’n rondleiding gaat en de leukste vragen.

Waarom plannen ouders een rondleiding?

Ouders willen graag een beeld hebben van wat ze kunnen verwachten, sfeer proeven, vertrouwen krijgen in de locatie, samenstelling van de groep, soort medewerkers. En kennismaken.

Hoe begint een rondleiding?

Ik ga, zeker bij een stel dat zwanger is, eerst even rustig zitten. Zo kunnen ze al hun vragen stellen en kan ik hen informatie geven. Ik vertel bijvoorbeeld over hoe alles geregeld is: bijvoorbeeld bij het slapen, het dagschema. Ik vraag ook altijd wat de ouders willen weten en verwachten, dan kan ik daar meer over vertellen.

Wat laat je zien?

Ik laat de ruimtes binnen en buiten zien en we gaan altijd even de groep op. Zo kunnen ze de slaapruimte bekijken, de buitenruimte, het speelgoed, de tafel waaraan wordt gegeten en de sfeer proeven. Er is veel te zien, meestal ook over het thema van dat moment. Wat ik zelf ook erg leuk vind is het bord ‘Kleine Picasso’s’ dat GO! bij iedere vestiging heeft. Je kunt de werkjes van de kinderen zien.

Wat vinden ouders leuk?

Ouders vinden het vooral heel leuk om de kinderen samen te zien, bijvoorbeeld als ze samen aan het eten of buiten spelen zijn. Ze kijken ook graag naar het soort speelgoed en speelhoeken.

Bij baby’s vinden de ouders de box op hoogte ook interessant: daardoor kan de baby meekijken naar wat er op de groep gebeurt.

Ik geef rondleidingen op de kinderdagverblijven of de buitenschoolse opvang. Van de binnen- en buitenruimte worden ouders blij: zo hebben we vestigingen met een ontdektuin bijvoorbeeld, vol vlinderstruiken, bloemen en kruiden. De houten speelhuisjes of het verkeersplein waar ze kunnen spelen.

Hoe krijgen ouders een indruk van de groep zelf?

Ik neem ze altijd mee naar de groep. Daar gaan ze ook altijd even in gesprek met de pedagogisch medewerkster, die hun extra informatie geeft. Over de dagelijkse verzorging en hoe het contact met de ouders bij het wegbrengen en halen verloopt. En hoe ze bij baby’s het ritme van thuis aanhouden. Ouders kunnen al hun vragen rechtstreeks stellen en krijgen tegelijk een indruk van de groep, van de leidsters, van de locatie. Dat is heel prettig.

Welke vragen krijg je vaak?

De meest gestelde vragen gaan over openingstijden, over hoeveel kinderen er op de groep zijn, hoeveel medewerkers er zijn, hoe GO! omgaat met veiligheid en bijvoorbeeld speciale vragen over warm eten, die we op sommige locaties verzorgen. Of over de dagindeling of slapen. De vragen zijn eigenlijk heel verschillend!

Wat vragen ouders vaak niet en vertel je er zelf bij?

Ik vertel ze over:

Bij de BSO vertel ik ook:

Wat ook belangrijk is voor ouders is dat wij ze verder helpen met vragen over kinderopvangtoeslag en kosten.

Hoe weten ouders of er plek is en of ze kunnen inschrijven?

Ik raad ouders sowieso altijd aan om zich op de wachtlijst te laten plaatsen: het verplicht je tot niks. Ze kunnen het dan even afwachten en worden gebeld als er plek is of kunnen zelf contact opnemen. In geval van spoed zorgen we dat onze afdeling plaatsing en planning binnen enkele werkdagen contact opneemt. Ik help ouders als ze dat willen met hun inschrijving. Dat kan via de website maar ik heb zelf ook inschrijvingsformulieren.

Hoe kunnen ouders een afspraak voor een rondleiding maken?

Ouders kunnen contact opnemen met de medewerkers van het Klant Contact Centrum via 0320 294900. Of een rondleiding plannen op de website.

Ook een rondleiding?

Wil je ook een rondleiding op een GO!-locatie? Dat kan! Mary of een van haar collega’s heten je van harte welkom en nemen alle tijd voor je. De gastvrouwen van GO! verzorgen rondleidingen op het kinderdagverblijf en de buitenschoolse opvang, in het Nederlands of Engels.

Blog