Een dag met Monique
Weet jij hoe een dag van een pedagogisch medewerker eruit ziet? Monique Blok werkt op BSO het Landhuis in Lelystad en geeft ons een kijkje in haar dagelijks werk. Samen met een vast team van zeven collega’s vangen zij kinderen op van zes verschillende basisscholen. Vandaag worden er 29 kinderen verwacht en wij beleven de dag met Monique mee.
Voorschoolse opvang
We zijn er vroeg bij want Monique start haar dag om 7.00 uur bij de voorschoolse opvang. ”Als de kinderen binnen druppelen, staan wij bij de deur om ze te begroeten”, start Monique. Ze mogen bij ons een broodje eten als ze dat thuis nog niet hebben gedaan en anders kunnen ze lekker spelen in de huishoek, tekenen of met Lego spelen. Wij zitten gezellig bij de kinderen te kletsen, totdat het tijd is om naar school te gaan. We brengen de kinderen naar de klas en sommige kinderen zien we in de middag weer”. De dienst van Monique zit er voor nu op en ze komt in de middag weer terug
De BSO
De middag begint een uurtje eerder om 12.30 uur, want er is een teamvergadering. Als de vergadering afgelopen is, is het al bijna tijd om de eerste kinderen van school te halen. Monique legt uit dat er verschillende ophaaltijden zijn, omdat het Landhuis kinderen van meerdere scholen opvangt. “De kinderen die als eerste opgehaald worden kunnen alvast iets drinken en mogen daarna spelen in de huishoek, aan tafel loomen, kleuren, knutselen of in de bouwhoek spelen met Lego, Kapla of de knikkerbaan. Natuurlijk kan er ook altijd buiten gespeeld worden. Als alle kinderen opgehaald zijn gaan we rond 15.30 uur gezellig aan tafel. We eten dan wat fruit en drinken thee of water en eindigen met een lekker koekje. Tijdens het eten wordt er gekletst, waarbij soms de kletspot op tafel komt en we beantwoorden dan de vragen op de kaartjes. Rond 16.15 uur splitsen we de groep op in tweeën en starten we met de activiteiten”.
De activiteiten
Er worden altijd verschillende activiteiten voorbereid waaronder, koken, knutselen, timmeren, goochelen, proefjes en buitenspel. “Vandaag kan onze groep kiezen uit gymmen of een valentijnskaart maken, vertelt Monique. Ik help meester Melvin in de gymzaal waar allemaal verschillende vakken met activiteiten klaarstaan. Zo is er een sjoelspel, een vak met ballen, een springspel, een doel voor penalty’s schieten en een gymmat voor de handstand en radslagen. Ieder kind mag na de uitleg zelf iets kiezen om te doen”.
“Bij deze groep is sjoelen heel populair, dus we hebben een reuze-sjoelbaan gemaakt met ringen die met een stok in de gleuven gesjoeld moeten worden. En net zoals bij echt sjoelen heeft elk vak 1, 4 ,3 of 2 punten. Op het bord worden de topscores bijgehouden. Ik geniet bij de gymles van de enthousiaste kinderen, de puntentelling bijhouden, en vervolgens de vraag: “juf u kunt toch wel goed rekenen”? Met andere woorden, juf klopt het wel? Heb ik niet meer punten!”.
“Om 17.30 uur komen we allemaal weer bij elkaar, drinken we nog wat en kunnen de kinderen nog een spelletje spelen. Bij mooi weer sluiten we de dag vaak buiten af. Om 18.30 uur sluit de BSO en dan gaan wij moe, maar voldaan weer naar huis”.
Passie voor het vak
Voordat wij weggaan bij de BSO hebben wij nog één vraag voor Monique: Je werkt al 35 jaar als pedagogisch medewerker bij GO!, wat maakt het vak voor jou speciaal? “Dat is de interactie met de kinderen”, antwoord Monique. Je hebt leuke gesprekken, er wordt gelachen en je kunt er voor de kinderen zijn als zij zich niet prettig voelen of verdrietig zijn”.
“Het team is voor mij ook ontzettend belangrijk. Ik werk nu in een fijn team met enthousiaste collega’s. Een hecht team en goede klik met elkaar is essentieel, want samen met je collega’s maak je er elke dag een mooie dag van, ook als het druk is of als er andere uitdagingen zijn”.
Heb jij nog een vraag voor Monique? Dan beantwoordt zij deze graag. Je kunt je vraag mailen naar communicatie@go-kinderopvang.nl.
Blog